Képes csökkenteni a vérnyomást a mama szunyóka délután!

Ebéd utáni sziesztázás egy újabb előnyére derült fény: kutatók szerint a délutáni szunyókálás legalább olyan hatékonyan csökkentheti a magas vérnyomást, mint más életmódbeli változások!

Görög kutatók szerint minden órányi délutáni alvás átlagosan 3 Hgmm-rel csökkenti a szisztolés vérnyomást, vagyis másfél-két óra alvás annyit érhet, mintha gyógyszerrel kezelnénk a magas vérnyomást. Egy kis dózisban szedett vérnyomáscsökkentő gyógyszer nagyjából 5-7 Hgmm-nyi változást okoz a vérnyomásban.

Jót tesz a délutáni szundikálás

"Ezek az eredmények azért is nagyon ígéretesek, mert már 2 Hgmm-nyi csökkenés jelentős mértékben, akár 10 százalékkal csökkentheti a kardiovaszkuláris problémák, például a szívroham rizikóját" - mondta dr. Manolis Kallistratos, a voulai Asklepieion kórház kardiológusa. 

A kutatásba 212, átlagosan 62 éves embertől gyűjtöttek adatokat. A vizsgálatban részt vevőknek átlagos szisztolés vérnyomása 130 Hgmm volt, nagyjából negyedük dohányzott, illetve volt cukorbeteg. 

A résztvevők speciális vérnyomásmérőt viseltek, mely 24 órán keresztül rögzítette az értékeiket. A betegek egy része átlagosan 49 percet szundikált nap közben, a többiek nem sziesztáztak. Mindkét csoport vérnyomásértékeit elemezték, és olyan tényezőket is figyelembe vettek, mint az alkohol-, kávé- és sófogyasztás, a fizikai aktivitás, az életkor, a nem és a szedett gyógyszerek. 

Az adatok elemzése során kiderült, hogy a délután szundikálóknak alacsonyabb volt a vérnyomása, mint a nem alvóknak, és összességében kedvezőbbek voltak az értékeik (128.7/76.2 Hgmm, illetve 134.5/79.5 Hgmm). 
"Természetesen, senkit nem akarunk rábeszélni arra, hogy órákig aludjon ebéd után, de akkor se érezze magát rosszul senki, ha egy kicsit lepihen napközben" 

- mondta dr. Kallistratos. 

"Ennek ugyanis előnyös hatásai is vannak az egészségünkre."