Bevált tanácsok és altatási módszerek, ha a baba nem alszik

"Álommentő" tippek"

A játszótéren mindig találkozni olyan “elvetemülten” büszkélkedő kismamával, akinek a babája este 8-tól reggel 8-ig békésen alszik. Ilyenkor mindig ott motoszkál bennem a sárga irigység és arra gondolok, hogy vagy ferdít az anyuka, mert igazából együtt alszanak és este a baba szájában felejti a cicijét reggelig (így az én kicsikém is békésen aludna), vagy pedig minimum fél liter sűrített tápszert iszik a gyerek este 8-kor és a jóllakottságtól kap kajakómát reggelig. 

Az igazság azonban az, hogy a babák természetes bioritmusához hozzá tartozik az éjszakai ébredés, sőt igenis jogos igényük lehet a komfort szopira is, amit közismerten nem éhség okoz, sokkal inkább anya közelsége, testkontaktusa, a szopizás által felszabaduló hormonok, mint megnyugtató örömforrás és a biztonságérzet iránti szükséglet.

 következzen pár jó tanács, amelyre feltétlenül figyelni kell a baba altatásakor:

1.Lefekvés előtti szertartás

Fontos, hogy alakítsatok ki az éjszakai alvás előtt valamilyen szertartást, ami lecsendesíti, megnyugtatja a babát, hiszen a nappalok az ő fejletlen idegrendszerét még rengeteg feldolgozhatatlan ingerrel bombázzák. 

Az alváshoz készülődést kezdjétek már 1 órával az esti lefekvés előtt, így a szertartás része lehet az esti fürdetés, babamasszázs, félhomályban, anya karjában dúdolás stb. Lehetőleg minden estét hasonló rend szerint alakítsatok, mert ez a kiszámíthatóság biztonságérzetet ad a babának.

2. Kiszámítható napirend

Éppen a biztonságérzet miatt fontos, hogy tartsatok egy kiszámítható napirendet is, ami megérne egy külön cikket is. A lényeg, hogy legyen egy rugalmas, de kiszámítható ritmusotok, melyben nem az időpont a fontos, hanem a sorrendiség: pl. időrendben egymás után következzen az ébredés, tisztába rakás, szopi, játék, alvás. Érdekes módon a kiegyensúlyozott napközbeni alvások támogatják az jobb alvásminőséget éjjel is.

3. Elég álmos legyen

A lefektetés nem azon múlik, hány óra van, hanem hogy éppen megfelelően álmos-e a baba. A rugalmas napirendben simán lehet plusz-mínusz 1-1 óra eltolódás, de általában az jellemző, hogy az utolsó délutáni alvás után már 2-3 órát van ébren a picur. 

Altatáshoz az sem optimális, ha túl fáradt, de az sem, ha még nem elég álmos, csak éppen hogy ásított egyet. Ezt igen nehéz eltalálni, ezért figyelmesen rá kell hangolódni a baba jelzéseire és akkor menni fog.

OSZD MEG másokkal is!